Ewangelia na Niedzielę
14.09.2025 – Niedziela. Święto Podwyższenia Krzyża
J 3,13-17
Jezus powiedział do Nikodema: „Nikt nie wstąpił do nieba, oprócz Tego, który z nieba zstąpił, Syna Człowieczego. A jak Mojżesz wywyższył węża na pustyni, tak potrzeba, by wywyższono Syna Człowieczego, aby każdy, kto w Niego wierzy, miał życie wieczne. Tak bowiem Bóg umiłował świat, że Syna swego Jednorodzonego dał, aby każdy, kto w Niego wierzy, nie zginął, ale miał życie wieczne. Albowiem Bóg nie posłał swego Syna na świat po to, aby świat potępił, ale po to, by świat został przez Niego zbawiony”.
Jeżeli pragniemy umocnić dzisiaj naszą wiarę i na nowo doświadczyć miłości Boga, potrzebujemy tej Ewangelii, Dobrej Nowiny, jaką przynosi nam Słowo Boże. Na początku słyszymy o wstąpieniu i zstąpieniu Syna Człowieczego. Jezus wpisuje się w historię ludzkiego życia, w historię świata przez moment swojego Wcielenia, wyraża to termin „zstępować”. Natomiast słowo „wstępować” wyraża doświadczenie Jego Bóstwa. Ta tajemnica Jezusa jako Boga i Człowieka wiąże się z krzyżem. Dlatego Te dwa słowa „wstąpił” i „zstąpił” określają egzystencję Syna Bożego, ale również ukazują podwójne wyniesienie w sensie: wzniesieniem na krzyż i wyniesieniem w chwale.
W 3,13 ewangelista Jan uwydatnia pochodzenie Jezusa z nieba. Dla niego Jezus z Nazaretu jest Tym, w którym dokonuje się objawienie Boga wśród ludzi. Przyszedł z nieba, by objawić moc Boską, ale żyjąc po ludzku inni mogli Go widzieć, dotknąć i słyszeć. Następne wersety odnoszą nas do Księgi Liczb. „Wywyższenie” Syna Człowieczego było zamierzone przez Boga i jest wydarzeniem zbawczym. W Lb 21,8-9 mamy mowę o zbawczym spojrzeniu na węża miedzianego. W Targumie Palestyńskim czytamy, że „ktokolwiek podniósł oczy na węża miedzianego i kierował serce do imienia słowa Jahwe, pozostawał przy życiu”. Podobną myśl wyraża Miszna: „Lecz w czasie, gdy Izrael patrzył uważnie w górę, oddając swe serce Ojcu swemu, który jest w niebie – zdrowiał, a gdy nie czynił tego – gnił”. Słowo Boże przekonuje nas, że zbawienie osiąga się nie przez przypominanie sobie prawa Mojżeszowego, ale przez spojrzenie z wiarą na Syna Człowieczego wywyższonego na krzyżu! Terminowi „wywyższać” – gr. hypsoun, w j. aramejskim odpowiada słowo, które oznacza nie tylko wywyższenie, ale również śmierć – np. śmierć, Mojżesza, czy Aarona.
Śmierć Jezusa na krzyżu była Jego wywyższeniem. Jak wąż na pustyni, tak On ma być wywyższony, aby dać życie wieczne. Warunkiem otrzymania tego życia jest wiara. Misja Jezusa łączyła się z wielkim cierpieniem z miłości do każdego człowieka, z oddaniem życia za nasze grzechy. Wywyższenie Syna Człowieczego na krzyżu jest dowodem największej miłości Boga do całej ludzkości, która potrzebuje zbawienia i odkupienia. Jezus Chrystus jest darem Ojca dla wszystkich i złożony w ofierze za wszystkich. Tylko prze osobiste przylgnięcie do Jezusa przez wiarę otrzymuje się dar zbawienia. Bóg dał mam swojego Syna , który przeszedł drogę uniżenia przez krzyż do chwały – wywyższenia, bo kocha ciebie, uczynił to dla ciebie i pragnie, byś był zbawiony i razem z Nim w Jego chwale. Wiara, do której wzywa ciebie Chrystus, nie polega na wierzeniu w jakieś prawdy, na wypowiadaniu tajemniczych formułek, modlitw, które mają nam coś dać i które dzisiaj internetowy świat i nie tylko on, nam oferuje. Jezus mówi: „Każdy kto w Niego wierzy… .”
Chodzi o głęboką relację do Osoby Jezusa jako jedynego Zbawiciela i zaufanie Mu. Plan Boży jest planem miłości, jest planem życia, a nie potępieniem człowieka, choćby był w największym bagnie. Krzyż jest wyrazem miłości, a nie zagrożeniem. Wierzyć albo nie wierzyć w Jezus Ukrzyżowanego jest odpowiedzią daną dobrowolnie przez człowieka Bogu, który nam tę miłość objawił. Eschatologia – życie wieczne z Jezusem zaczyna się już dziś w naszym sercu właśnie przez tę odpowiedź, właśnie przez wiarę. Jaką odpowiedź dam, zależy tylko ode mnie. Czy postawię w centrum swojego życia Syna Człowieczego ukrzyżowanego z miłości do mnie? „Co do mnie, nie daj Boże, bym się miał chlubić z czego innego, jak tylko z krzyża Pana naszego Jezusa Chrystusa, dzięki któremu świat stał się ukrzyżowany dla mnie, a ja dla świata” (Ga 6,14).
s. Franciszka Godlewska
„Koinonia św. Pawła”
Zachęcamy do wspólnej z nami modlitwy Liturgii Godzin (jutrznia i nieszpory) za pośrednictwem naszej strony internetowej (zakładka: „Aby modlić się razem z nami”).
ZOBACZ TAKŻE: