Wizja
Ty więc, moje dziecko… to, co usłyszałeś ode mnie za pośrednictwem wielu świadków, przekaż zasługującym na wiarę ludziom, którzy też będą zdolni nauczać i innych. (2 Tm 2,1-2)
Czynnik pomnażania:
- Nie wystarczy ewangelizować.
- Należy formować ewangelizatorów: formować formatorów.
- Tematy i kursy odtwarzalne, tak aby uczestnicy mogli je prowadzić w swoich środowiskach.
- Nasz cel to nie tyle prowadzenie kursów, co formacja ekip lokalnych, aby je odtwarzały.
Struktura
Minimum struktury – maksimum skuteczności
- Aprobata Kościelna Programu RM – Biskup Kielecki
- Centrum Modlitwy i Ewangelizacji „św. Pawła” w Kielcach – Międzynarodowe Centrum Formacji RM
- Dyrektor
- Ekipy posługujące
-
PEPSI
PErmanentny / P rogresywny / Systematyczny / Integralny.
PErmanentny(posiada dwa warianty)
1. Szkoły stacjonarne, krajowe, diecezjalne, parafialne, zakonne, działające w ruchach, wspólnotach i stowarzyszeniach, które ze swej strony odtwarzają się w wielu krajach.
2. Ekipy wędrowne zdolne do posługi i przemieszczania się do jakiegokolwiek kraju, aby zacząć Szkołę. Aktualnie dzięki współpracy z innymi ośrodkami, potrafimy prowadzić kursy w języku niemieckim, hiszpańskim, francuskim, holenderskim, rosyjskim, angielskim, włoskim, polskim, węgierskim i portugalskim.
Progresywny (dwa poziomy)
1. Szkoła Ewangelizacji w trzech etapach:
Etap podstawowy: oferuje podstawy chrześcijańskiego życia (ewangelizacja).
Etap wzrostu: uzdalnia do wypełnienia misji: być ewangelizatorem (formacja ewangelizatorów).
Etap uzupełniający: pomoce aby formować ewangelizatorów (formacja formatorów ewangelizatorów)
2. SIR (Seminary International RM)
Aby formować formatorów formatorów ewangelizatorów = dyrektorów SNE
Systematyczny (łączy w sobie różne programy, które razem tworzą system formacji )
Program Biblijny: studium naszej wiary u źródła podstawowego (Słowo Boże)
Program Historyczny: studium jej rozwoju w Ludzie Bożym (Izrael i Kościół)
Program Pastoralny: odpowiedź dla świata dzisiejszego, aby budować cywilizację miłości
Integralny
Zawiera w sobie i łączy różne elementy, które obejmują formację całej osoby. Szkoła Ewangelizacji jest jak ziarenko gorczycy z Ewangelii: jest malutkie, ale gdy rośnie staje się wielkim drzewem, tak że ptaki mogą zakładać gniazda w jego gałęziach.
|
Metodologia
Nie wystarczy wiedzieć co robić. Koniecznym jest wiedzieć jak to zrobić.
* Aktywne uczestnictwo
Nie jest jednokierunkowa jak dydaktyka tradycyjna, lecz zależy od wzajemnego oddziaływania uczeń – nauczyciel.
Uczniowie są uczestnikami.
* Uczenie znaczeniowe
Nowe poznanie opiera się na bazie tego, co już jest znane i utrwala się poprzez odniesienie do życiowych zainteresowań.
* Personalizacja i wspólnotowość
Formuje się uczestnika jako osobę, jako członka wspólnoty, we wspólnocie.
* Twórczość
Szuka się nowych form wyrazu, aby głosić Ewangelię. Uczymy, aby zrozumieć.
Uczymy, aby uczeń się nauczył. Uczymy, jak nauczać.
Ważniejsze jest uczenie się ucznia (matetyka) od nauczania nauczyciela (dydaktyka).
Nauczanie uczenia się.
|
PROFIL
NIE tylko |
Wspólnotoszkoła RM |
lecz TAKże |
Nauczać
|
Cel |
Ewangelizować |
Idę ewangelizować |
Metoda |
Idziemy ewangelizować |
Teoretyczna |
Charakterystyka |
Teoretyczno-Praktyczna |
Jedziemy ewangelizować Paryż |
Strategia |
Uczynić Paryż miastem ewangelizującym |
Doktryna i depozyt wiary |
Treść |
Jezus – Kerygmat |
Biblioteka, która służy nauce |
Tekst |
Biblia |
Naucza, a uczeń się uczy |
Rola Nauczyciela |
Naucza nauczać |
Słucha i asystuje |
Rola ucznia |
Uczestniczy jako protagonista |
Formuje nauczycieli |
Rezultat |
Formuje świadków |
|
Post Views: 2 025