Aktualności

Szkoła Katechistów Diecezji Kieleckiej – V sesja

 

W dniach od 7 do 13 lipca 2025 r. przeżywaliśmy V sesję w Szkole Katechistów Diecezji Kieleckiej zatytułowaną: „Jak głosić kerygmat”. Podczas tych siedmiu dni uczyliśmy się, jak prowadzić katechezę kerygmatyczną (ewangelizacyjną) dla dorosłych w naszych parafiach.

Mówiąc o kerygmacie, stajemy na początku procesu zbawienia, którego inicjatorem i kresem jest Bóg (por. 1 Kor 1,9; Hbr 12,2); na początku drogi wiary, która „rodzi się ze słuchania Słowa” (Rz 10,17); wiary, która potrzebuje podtrzymania, wzrostu, rozwoju poprzez zrozumienie Słowa (por. Hbr 1,3); wiary, która umacnia się, gdy jest przekazywana, gdy głosimy Słowo, które prowadzi do „nowego życia”.

Wiara łączy się z osobą Jezusa Chrystusa, Słowa Bożego wcielonego. Główną troską dotyczącą głoszenia „Słowa Bożego dzisiaj” jest przekaz wiary: jest to problem podstawowy Kościoła dzisiaj. Przekazywać wiarę oznacza bowiem przekazywać Pismo Święte, przekazywać poznanie Chrystusa „zgodnie z Pismem” (1 Kor 15,3-4) z przekonaniem, że nie ma wydarzenia Chrystusa, czyli nie można być Kościołem bez świadectwa Księgi, która poświadcza wszystkie rzeczy spisane na temat Jezusa Chrystusa (por. Łk 24,44).

Benedykt XVI, odwołując się do nauczania św. Jana Pawła II, jasno stwierdza, że: «U początku bycia chrześcijaninem nie ma decyzji etycznej czy jakiejś wielkiej idei, jest natomiast spotkanie z wydarzeniem, z Osobą, która nadaje życiu nową perspektywę, a tym samym decydujące ukierunkowanie». Analogicznie nie jest podstawą wszelkiej ewangelizacji ludzki projekt ekspansji, lecz rodzi ją pragnienie podzielenia się nieocenionym darem, jaki Bóg zechciał nam uczynić, dopuszczając nas do udziału w swoim życiu” (Ubicumque et semper).

Kerygmatyczne przepowiadanie słowa jest ewangelizacją. Dlatego używamy tych terminów zamiennie. Dlaczego je tak akcentujemy? Bo ono czyni obecnym Boga, który się objawił w Jezusie Chrystusie. Powtórzmy słowa papieża Jana Pawła II, który mówi, że Kościół jest winien każdemu człowiekowi tę Dobrą Nowinę: „Bóg cię kocha, Chrystus przyszedł dla ciebie, Chrystus dla ciebie jest Drogą, Prawdą i Życiem[1]. Człowiek jest kochany przez Boga i ma prawo poznać tę radosną prawdę, a chrześcijanie mają obowiązek ogłaszać to słowem i życiem, aby każdy człowiek mógł dokonać wyboru płynącego z wiary. Celem głoszonego kerygmatu jest osobiste spotkanie z Jezusem Zmartwychwstałym przez decyzję wiary i nawrócenia, świadomie podjętą, rozumianą jako: przylgnięcie do osoby Chrystusa i do Jego Ewangelii, jako spotkanie i sakramentalna komunia z Chrystusem, jako życie w duchu miłości i służby[2].

Już wkrótce kolejni katechiści podejmą się posługi przekazu wiary poprzez kerygmatyczne głoszenie w naszej diecezji.

 

[1]             Jan Paweł II, Posynodalna Adhort. Apost. Christifideles laici, 34.
[2]             Tamże.

 

 

 

 

Przejdź do treści